ایرانیان در ژاپن

tokyopolice.jpg

یکی از اساتید همکارم ژاپنی الاصل است. در خانه یکی از دوستان مشترک در مورد ملیتهای مختلف صحبت بود و در خلال صحبت آنها از ایرانیهای مقیم آمریکا سوال کردند و من هم بر پایه کارهای تحقیقاتی گروه مطالعات ایرانی در MIT به وضعیت خوب مالی و تحصیلی این ایرانیها اشاره کردم. دوست ژاپنی ام که معمولا بسیار ساکت است لبخندی زد و گفت در ژاپن هم ایرانیهای زیادی هستند. با کمی پرسجوی بیشتر متوجه شدم که تصویر ایرانیها در ژاپن هیچ تعریفی ندارد: با وجودی که استاد مربوطه سالهاست در ژاپن زندگی نمیکند, ایرانیهای ژاپن را به عنوان افرادی فعال در کارهای خلاف و باندهای تبهکاری میشناخت. حرف چندانی برای گفتن نداشتم چرا که در این مورد چیزهای مشابهی شنیده بودم. در عین حال جای شکرش باقی بود که دوست ما همه ایرانیها را با یک چوب نمیراند: در ادامه صحبت از من در مورد دانشگاههای بهتر ایران سوال میکرد چرا که امسال تعداد زیادی متقاضی دوره دکترا از ایران به رشته وی تقاضا نامه فرستاده اند و او علاقه مند به جذب دانشجویی خوب بود …فکر میکنید ما ایرانیها در نگاهمان به مثلا افغانیها چقدر میتوانیم بین کلیشه های موجود در ذهنمان و واقعیت تک تک افراد تفاوت قایل شویم؟

پاسخی بگذارید

